Galéria

Egyedi Suzuki Burgman 650

Szelep rögzítése

Abroncs összeszerelése

Belső perem beakasztása

Teher

Forgalmazott gumiabroncs márkák

 

Pirelli Michelin GoodYear
Hankook Continental Semperit
Fulda Kleber Bridgestone
Dunlop Sava Firestone
Kormoran Taurus


Jótanácsok tehergépkocsi vezetőknek!


  • Tehergépjárművek tulajdonosai, üzemeltetői számára adunk néhány ajánlást, mellyel költségeiket tudják csökkenteni.
  • Első, és talán megfontosabb a megfelelő abroncsnyomás. Tartsuk be a gépjármű gyártója által javasolt guminyomást. Legyünk tisztában azzal, hogy a nagyobb terhelés nagyobb nyomást igényel. Figyelem! Itt általában két különböző értéket kell figyelemebe venni. Az abroncs maximálisan engedélyezett nyomását, melyet hideg guminál kell mérnünk. A gépkocsi gyártója által javasolt maximális nyomást is figyelembe kell venni. Ezek nagymértékben eltérő adatok lehetnek, illetve előfordul, hogy különböző mértékegységben adják meg őket. Ilyenkor fokozottan figyelni kell a helyes átváltásra. A két adat közül számunkra mindig az alacsonyabb érték releváns, tehát csak annyi lehet a maximális töltőnyomás.
  • A következő sarkallatos pont a kerékkiegyensúlyozás. 17,5"-tól egyre inkább kiszorul a hagyományos ütött súly alkalmazása, mivel:
    1 - balesetveszélyes: A nagy keréknél nagyobb kiegyensúlyozatlanság is előfordulhat, akár 500 g-os (1/2 kg!) is. Ha ez nem megfelelően van rögzítve és leválik a felniről, súlyos balesetek okozója lehet.
    2 - Ütött súly esetén a centrírozás pillanatában meglévő kiegyensúlyozatlanságnak megfelelő, adott pontra helyezik fel a súlyt, a gumi kopásával (ami általában nem egyenletes) súlypontváltozásával nem tart lépést, nem változik, így hatásfoka jelentősen romlik. Ekkor új centrírozásra volna szükség, ami az esetek nagy részében elmarad, és ezt követik a nem üzemszerű kopások, meghibásodások.
  • De van más alternatíva is, például a centrírozó por használata. Ez az anyag leginkább a mosóporra hasonlító, finom szemcsélyű speciális granulátum, amit szereléskor az abroncs belselyébe töltünk (nincs leesés veszély). A gumi nagyságának megfelelően grammra pontosan, táblázat alapján számított mennyiésget helyezünk be. A kerék forgásával a centrifugális erő hatására az abroncs falára préselődik az anyag, megkeresve a kiegyensúlyozatlanságok helyét. A folyamatot a fizika működteti, állandó, konstans módon. A gumi kopásával változik a por elhelyezkedése is, tehát az abroncs teljes élettartama alatt folyamatosan ki van egyensúlyozva.
  • Gyakori hiba még az ikerkerekek esetén a nem megfelelő párosítás, amikor egymás mellé kerül egy már lefutott, és egy újabb abroncs. Ekkor a legördülő hossz és átmérő nem egyezik meg, így először a nagyobb átmérőlyű abroncs kapja meg a terhelést, és csak aztán a kisebb. Ez túlterheli az abroncsokat, és a folyamat méginkább felerősödhet ha a kisebb átmérőjű abroncs még lapos is. Ekkor idő előtti gumikopás, túlzott melegedés léphet fel, ami az abroncs élettartamát drasztikusan lerövidíti.
  • Ajánlott tengelyenként, oldalanként azonos állapotú, átmérőlyű abroncsot használni, megegyező nyomásokkal, és ha szükséges, a kerek pozíciójának cseréjét is meg kell fontolni.
  • Teher kategóriában megengedett a hajtott vagy pótos kerekek vágása, profilmélyítése, melyeket az abroncsgyártó is jóváhagyott. Ezeket a gumi oldalfalán jelzik is. A meglévő mintákat lehet mélyíteni egy speciális vágógéppel. Ezt a műveletet csak szakember végezheti, és kizárólag a gumigyártó által mellékelt vágási minta (térkép) alapján. Ettől eltérni szigorúan tilos! Pontos, szakszerű munkavégzés esetén az abroncs futásteljesítménye 30-40%-al növelhető biztonságos körülmények között. Azonban kormányzott kerekeket és veszélyes anyagot szállító gépkocsik abroncsait vágni szigorúan tilos. Ugyanezen szabályok vonatkoznak a futózott abroncsokra, csak hajott vagy pótos keréknek használhatóak. A javuló futózási technológiájuknak köszönhetően egyre szélesebb körben terjednek el a alacsonyabb áruk és környezetetbarátabb előállításuk miatt egyaránt. Egy új abroncs előállítása átlag 83 liter kőolajra van szükség, egy használt abroncs futózására 26 liter is elegendő.
  • Nagyon fontos a felhasználók számára a rendszeres ellenőrzés (keréknyomás, vágáskor sérülések, idegen anyagok, rendellenes kopások, futóműhibák kiszűrése, túlsúly elkerülése.
  • Ezzel a gondos magatartással tudjuk a hibák nagy részét elkerülni, vagy időben észlelni és így a költségeinket a lehetőségekhez képest alacsonyan tartani.

Jó fuvart, balesetmentes vezetést!

Pörös Zoltán, technikus, a Profil Gumiszerviz vezetője

Galéria

Életképek

Profilvágás

Abroncs összeszerelése