Motor
Forgalmazott motoros gumiabroncs márkák
|
|
Jótanácsok motorosoknak!
- Válasszunk mindig a gyár által javasolt méretet vagy annak a váltó méretét. Ha mégis változtatni kívánunk, adott felni méretre inkább kisebb (keskenyebb) méretet válasszunk, nagyobbat semmi esetre sem. Szélesebb abroncs esetén a réstávolságok veszélyesen lecsökkenhetnek, a motor nehezebben lesz dönthető, és a felegyenesedési hajlam is megnőhet. Ha kisebb méretet választunk, az sem a legjobb megoldás, mivel ez is okozhat rendellenes kopás. Tehát visszatérhetünk a kiindulási pontra, vagyis a gyári méret a legjobb.
- Új abroncs vásárlásánál inkább a puhább kerekeket részesítsük előnyben. A mai motorok nagy teljesítményét, sebességét ezek a gumik jobban elviselik. Lehet, hogy hamarabb kopnak, de nagyobb tapadást biztosítanak. Ha ezeken spórolunk, az bizony tényleg a bőrünkre mehet, szó szerint. De itt sem kell túllőni a célon, tartsuk szem előtt a motorunk képességeit, saját tudásunkat és vezetési stílusunkat.
-
Motoros szentháromság: FÉK - FUTÓMŰ - GUMI
Ez a megfogalmazás elsőre meglepő lehet, de ha ezek közül akár csak egy is rosszul működik, annak előbb-utóbb rossz vége lesz. Ha már kettő rossz, akkor inkább előbb... - FÉK: Manapság a legtöbb motoron kivállóak a fékek, de mint mindenen, ezen is lehet javítani. Például, ha a gyári fékcsöveket fém csőre cseréljük. Ezzel határozottabb nyomáspontot érünk el fékezés közben. Aki azonban ilyedésre hajlamos, vagy nagyobb marokerőt szokott meg, annak ez a változtatás nem ajánlott. Fontos még a tárcsa és a betét párosítása is. A gyári kombináció általában jó szokott lenni. Ha mégis másikat szeretnénk kipróbálni, vásárlás előtt érdemes megkérdezni egy tapasztalt szakembert, ezzel jó néhány ezer forintot spórolhatunk meg. Ha rendben van a tárcsánk, betétünk, fék csövünk, ne felejtkezzünk meg az ezeket működtető fékfolyadékról sem. Ezt 2 évente érdemes lecserélni, lehetőleg minimum DOT-4 vagy DOT-5 teljesítményű olajra. Végül, de nem utolsó sorban az sem árt, ha a fék és a kuplung karok állíthatóak, így a saját kezünkre méretezett maroktávolságot tudjuk használni. Ez meleg helyzetekben időt takarít meg számunkra, ami métereket jelent és néha csak ennyi múlik.
-
FUTÓMŰ: A motor egyszerűnek tűnő részegysége, ámde a valóságban igen bonyolult és összetett működésű alkatrész. Manapság külön iparág épül az ideális futómű megépítésére és a tökéletes beállítások megtalálására. Az új motorok gyári beállítása kompromisszum eredménye. Akkor még nem tudható, hogy a gépet 1 vagy 2 személy használja, sportosabb vagy nyugodtabb stílusban, 60 kg vagy 160 kg-os lesz a pióta. Minden itt felsorolt körülménynek megfelelni maradéktalanul nem lehet, vagyis lesznek területek ahol jól, és lesz ahol kevésbé jól fog működni. Kiindulási alapnak azonban megfelelő, ha ismerjük a saját igényeinket: súly, sebesség, vezetési stílus, gumik fajtája, nyomása és állapota, és a felhasználási terület, ami lehet város, országút, pálya. A futóművet ezen paraméterek ismeretében lehet személyre szabni, sportosabbá tenni. Jó tanács: mielőtt elkezdjük csavargatni, jegyezzük fel a meglévő beállítást, ha a végén mégsem úgy jöttek össze a dolgok ahogy szerettük volna, akkor vissza tudjuk állítani az eredeti állapotra. Egyszerre mindig csak egy beállítást változtassunk, majd óvatos próbakörön odafigyelni, milyen irányban változott a motor viselkedése. Lehetőleg ugyanazon az útszakaszon végezzük a próbaköröket, így lesz a legjobb összehasonlítási alap. Nem a végsebesség a legfonotosabb egy próbakörön!
A motorsok 3 részre oszthatóak:
1 - Észre sem veszi, hogy rossz a futómű,
2 - Észreveszi, de nem tudja miért,
3 - Észleli a hibát és tudja is, hogy mit kell állítani és meg is teszi.
Tehát ha kérdésünk van a témával kapcsolatban, forduljunk szakemberhez, vagy az utóbb említett 3. csoporthoz, de ezek tanácsait illetően legyünk nagyon óvatosak és megfontoltak. - GUMI: Motornak ez az a része, amit a leggyakrabban kell ellenőrizni. Először is a gumikat szemrevételezéssel megvizsgáljuk, nincs-e rajta sérülés, vágás vagy repedés. A futófelületet és a gumi oldalfalát egyaránt ellenőrizzük, ha bármilyen hibát találunk, mutassuk meg egy gumi szerelő szakszervizben. A nagysebességű TÚRA és SPORT abroncsok javítása nem ajánlott, ha mégis erre volna szükségünk csak és kizárólag motorra is szakosodott gumisnál javíttassuk. A szúrt sérülés átmérője nem haladhatja meg a 6 mm-t a futófelületen és arra merőlegesnek kell lennie. Ezeket a javításokat belülről kifelé szerelve lehet végrehajtani. Pl: TIP-TOP MINICOMBI. Az abroncsot minden esetben le kell szerelni a felniről, mivel olyan sérülések lehetnek a gumi belső felületén, amelyek kintről nem láthatóak. Sikeres javítás után is csökkenteni kell a motor sebességét maximum 120 km/h tempóra. Semmilyen körülmények között sem engedjük kívülről megjavítani (behúzószállal). Nagy sebességénél torzulhat az alakja, ami hirtelen nyomásvesztést, ezáltal balesetet okozhat. Sajnos azt kell mondanunk, ha egy ilyen abroncs megsérül, azt cserélni kell, ez a legbiztonságosabb megoldás magunkkal és a többi közlekedővel szemben is.
- A másik fontos teendőnk a guminyomás ellenőrzése és beállítása. Figyelembe kell venni, hogy 1 vagy 2 személy használja, utcai vagy pálya gumi van a motoron. A gyártó által javasolt nyomás mindig hideg állapotban értendő. Nálunk bevett szokás a motor abroncs nitrogén gázzal történő feltöltése. Ennek előnye, hogy hő hatására is csak minimális mértékben változtatja a térfogatát. Ha pl. beállítjuk a 2,7 bar nyomást, az hidegen és melegen is közel azonos lesz. A levegővel töltött abroncs esetén meleg hatására nő, hideg hatására jelentősen csökken a gumi nyomása. A gázzal töltött abroncs öregedési folyamata lassabb is, mivel a nitrogén gázból hiányzik az oxigén, amely a gumik öregedését gyorsítja.
- További fontos tényező, hogy hol ellenőrizzük a nyomást. A benzinkutak órái nem a legmegbízhatóbbak, elég nagy eltérés lehet az egyes kutak órái között. Célszerű beszerezni egy saját mini nyomásmérőt, ezt néhány ezer forintért megtehetjük. A gumiszervizekben hitelesített órával mérik a nyomást, nitrogén gáz esetén ez nélkülözhetetlen.
- Minden abroncscserénél szelepcsere is szükséges
- Minden szerelés - centirozás esetén kerékcsapágy ellenőrzés
- Sport és túra motoroknál lehetőleg szakember vegye ki a kereket!
- Hátsó kerék pontos beállítása, nyomatékba húzása, biztosítása
- Új abroncsok felszerelése után 80-100 km után óvatos bejáratási szakasz. Fokozatosan döntsük a motort, kerüljük a maximális kigyorsításokat.
- Adott forgásirányt sosem változtathatunk meg (a szerkezet kinyúlásának veszélye miatt)
- Lehetőleg első és hátsó gumit egyszerre cseréljünk. Ha ez nem lehetséges, tartsunk egy bejáratási szakaszt, ahol megszokhatjuk az új és a régi gumi eltérő viselkedését, tapadását.
- A motor legnagyobb sebességével minimum megegyező vagy annál nagyobb sebességkategóriájú abroncsot válasszunk
- Minden szerelés, javítás után a kereket centírozni kell. Ennek elmulasztása esetén rendellenes kopások, vibrációk léphetnek fel.
- Manapság nagy divat az utcán megvágott verseny slick gumikkal motorozni. Mi ezt határozottan nem javasoljuk, mivel meglehetősen kicsi az anyagvastagság, amin belül kell maradni. Ha csak egyetlen helyen is túlságosan megközelítjük a karkaszt (szövetet) akkor azon a ponton már el is gyengítettük az abroncsot. Ennek akár már alacsony sebességnél is tragikus következménye lehet. Van itt még valami, ami problémát okozhat a verseny gumik utcai használatánál: a hidegen való tapadás. A slick gumi tapadása kiváló ugyan, de jóval magasabb hőmérsékleten, mint az utcai gumik, vagyis sokkal hosszabb melegítést igényel. Ha a melegítés a vezetési tudás hiánya, forgalmi okok vagy türelmetlenség miatt kimarad, akkor elvárt tapadással nem fog rendelkezni. A pilóta ellenben meg lesz győződve arról, hogy neki egy verseny abroncsa van kíváló tapadással és ebből jellemzően baleset következik be. A slick gumik utcai használata komoly tudást, tapasztalatot és fegyelmet igényel. Ami a versenysportban jól működik, nem biztos, hogy az utcán is megfelelő egy átlagos motoros számára. Ma már olyan kiváló utcai abroncsokat gyártanak, melyek alacsony hőmérséklet esetén is jól tapadnak vizes vagy forró aszfalton egyaránt. A nyomás változtatásával a túrától akár egy gyors pályanapig egészen szélsőséges körülmények között is megfelelnek. De az itt leírtak fabatkát sem érnek, ha nincs meg a fejünkben a hang, ami azt mondja: ELÉG!
Jó motorozást kívánunk!
Pörös Zoltán, technikus, a Profil Gumiszerviz vezetője