Teher
Forgalmazott gumiabroncs márkák
|
Jótanácsok tehergépkocsi vezetőknek!
- Tehergépjárművek tulajdonosai, üzemeltetői számára adunk néhány ajánlást, mellyel költségeiket tudják csökkenteni.
- Első, és talán megfontosabb a megfelelő abroncsnyomás. Tartsuk be a gépjármű gyártója által javasolt guminyomást. Legyünk tisztában azzal, hogy a nagyobb terhelés nagyobb nyomást igényel. Figyelem! Itt általában két különböző értéket kell figyelemebe venni. Az abroncs maximálisan engedélyezett nyomását, melyet hideg guminál kell mérnünk. A gépkocsi gyártója által javasolt maximális nyomást is figyelembe kell venni. Ezek nagymértékben eltérő adatok lehetnek, illetve előfordul, hogy különböző mértékegységben adják meg őket. Ilyenkor fokozottan figyelni kell a helyes átváltásra. A két adat közül számunkra mindig az alacsonyabb érték releváns, tehát csak annyi lehet a maximális töltőnyomás.
-
A következő sarkallatos pont a kerékkiegyensúlyozás. 17,5"-tól egyre inkább kiszorul a hagyományos ütött súly alkalmazása, mivel:
1 - balesetveszélyes: A nagy keréknél nagyobb kiegyensúlyozatlanság is előfordulhat, akár 500 g-os (1/2 kg!) is. Ha ez nem megfelelően van rögzítve és leválik a felniről, súlyos balesetek okozója lehet.
2 - Ütött súly esetén a centrírozás pillanatában meglévő kiegyensúlyozatlanságnak megfelelő, adott pontra helyezik fel a súlyt, a gumi kopásával (ami általában nem egyenletes) súlypontváltozásával nem tart lépést, nem változik, így hatásfoka jelentősen romlik. Ekkor új centrírozásra volna szükség, ami az esetek nagy részében elmarad, és ezt követik a nem üzemszerű kopások, meghibásodások. - De van más alternatíva is, például a centrírozó por használata. Ez az anyag leginkább a mosóporra hasonlító, finom szemcsélyű speciális granulátum, amit szereléskor az abroncs belselyébe töltünk (nincs leesés veszély). A gumi nagyságának megfelelően grammra pontosan, táblázat alapján számított mennyiésget helyezünk be. A kerék forgásával a centrifugális erő hatására az abroncs falára préselődik az anyag, megkeresve a kiegyensúlyozatlanságok helyét. A folyamatot a fizika működteti, állandó, konstans módon. A gumi kopásával változik a por elhelyezkedése is, tehát az abroncs teljes élettartama alatt folyamatosan ki van egyensúlyozva.
- Gyakori hiba még az ikerkerekek esetén a nem megfelelő párosítás, amikor egymás mellé kerül egy már lefutott, és egy újabb abroncs. Ekkor a legördülő hossz és átmérő nem egyezik meg, így először a nagyobb átmérőlyű abroncs kapja meg a terhelést, és csak aztán a kisebb. Ez túlterheli az abroncsokat, és a folyamat méginkább felerősödhet ha a kisebb átmérőjű abroncs még lapos is. Ekkor idő előtti gumikopás, túlzott melegedés léphet fel, ami az abroncs élettartamát drasztikusan lerövidíti.
- Ajánlott tengelyenként, oldalanként azonos állapotú, átmérőlyű abroncsot használni, megegyező nyomásokkal, és ha szükséges, a kerek pozíciójának cseréjét is meg kell fontolni.
- Teher kategóriában megengedett a hajtott vagy pótos kerekek vágása, profilmélyítése, melyeket az abroncsgyártó is jóváhagyott. Ezeket a gumi oldalfalán jelzik is. A meglévő mintákat lehet mélyíteni egy speciális vágógéppel. Ezt a műveletet csak szakember végezheti, és kizárólag a gumigyártó által mellékelt vágási minta (térkép) alapján. Ettől eltérni szigorúan tilos! Pontos, szakszerű munkavégzés esetén az abroncs futásteljesítménye 30-40%-al növelhető biztonságos körülmények között. Azonban kormányzott kerekeket és veszélyes anyagot szállító gépkocsik abroncsait vágni szigorúan tilos. Ugyanezen szabályok vonatkoznak a futózott abroncsokra, csak hajott vagy pótos keréknek használhatóak. A javuló futózási technológiájuknak köszönhetően egyre szélesebb körben terjednek el a alacsonyabb áruk és környezetetbarátabb előállításuk miatt egyaránt. Egy új abroncs előállítása átlag 83 liter kőolajra van szükség, egy használt abroncs futózására 26 liter is elegendő.
- Nagyon fontos a felhasználók számára a rendszeres ellenőrzés (keréknyomás, vágáskor sérülések, idegen anyagok, rendellenes kopások, futóműhibák kiszűrése, túlsúly elkerülése.
- Ezzel a gondos magatartással tudjuk a hibák nagy részét elkerülni, vagy időben észlelni és így a költségeinket a lehetőségekhez képest alacsonyan tartani.
Jó fuvart, balesetmentes vezetést!
Pörös Zoltán, technikus, a Profil Gumiszerviz vezetője